viernes, 7 de mayo de 2010

Què és el Projecte 1x1?

Aquest projecte és un nou model d’aprenentatge, és el centre educatiu amb una finestra permanent oberta a la xarxa, i és un pas endavant tant per alumnes com per professorat, és una pissarra interactiva, uns continguts digitats i un ordinador portàtil per alumne. El projecte 1x1 resumeix un canvi de model que fa anys que s’està gestant, però que ara està arribant als centres de forma definitiva.

El projecte consisteix en que:

Professors i alumnes combinin l’ús dels llibres tradicionals i dels llibres de text digitals, tant a l’aula com a casa durant un temps. Els alumnes fan els exercicis utilitzant els ordinadors. A partir del moment en que el centre consideri que es convenient, es podrà procedir a implantar el model 1x1 ("1 alumne : 1 ordinador") i a substituir els manuals tradicionals pels manuals digitals.

Té tres característiques principals:

- Proporciona a l'alumnat ordinadors portàtils com a eines personals de treball.
- Dota totes les aules que hi participen amb pissarres digitals i xarxa local Wi-Fi.
- Substitueix progressivament els llibres de text en paper per llibres de text electrònics per a l'alumnat.

La implementació del projecte pilot:

Qui s’hi pot apuntar?

Centres públics i concertats que imparteixin els cursos de l’ESO i estiguin interessats en col•laborar en les primeres fases de l'experiència de desplegament exploratori dels llibres de text en format digital i el model 1x1.
Els centres hauran de comptar amb una infraestructura mínima a les aules que desitgin pilotar, especificada segons cada modalitat de desplegament. Els centres que vulguin incorporar-se al pla hauran d’acreditar que disposen dels equipaments i la infraestructura necessària, o comprometre’s a adquirir-los.
Les aules que poden participar en el pilotatge hauran de correspondre preferentment als ensenyaments del Primer Cicle de l’ESO.

Objectius del desplegament 2009-2010

• Explorar i avaluar comparativament les diferents alternatives tecnològiques disponibles al mercat
o Millores efectives en els diferents camps
o Diferències operatives, dificultat de desplegament i utilització
o Avantatges comparatives
o Costos reals
• Avaluar la problemàtica de desplegament
• Obtenir informació de “feed-back” consistent i fiable
• “Entrenar” el model operatiu per al molt previsible escenari de gratuïtat dels llibres de text via implantació del llibre digital, en l’horitzó 2010-11
• Donar la base per a una educació del alumnat en la “vida en un món connectat” (projecte complementari d’aquest)
• Llançar un clar missatge a la societat en relació a la utilització de la tecnologia en la educació i la gratuïtat del llibre digital

El projecte pilot, es durà a terme en tres fases en el curs 2009/2010:

Fase 1: del setembre al desembre del 2009

En aquesta fase del projecte hi participen alumnes de primer d’ESO de 200 centres de secundària voluntaris.

Es desenvolupa en dues modalitats:

a) Modalitat 1x1

Hi participen 63 centres, aproximadament 6.222 alumnes.

Requisits:
• Les aules han de tenir pissarra electrònica i xarxa Wi-Fi.
• En el 60% de les matèries (almenys 5 assignatures) s'han d'utilitzar llibres de text i quaderns d'exercicis electrònics.
• El professorat ha d'emplenar uns qüestionaris d'avaluació dels materials digitals.
• Tot l'alumnat i el professorat han de tenir un ordinador personal.

b) Modalitat de coexistència

Hi participen 137 centres, aproximadament 15.775 alumnes.

Fins al desembre del 2009 es combina l'ús dels llibres de text en paper amb el dels electrònics, tant a l'aula com a casa, i no cal tenir ordinador.

A partir del gener del 2010, quan el centre ho consideri convenient, es podrà passar a la modalitat 1x1.

Requisits:
• Les aules han de tenir pissarra electrònica.
• En el 25% de les matèries (almenys 2 assignatures) s'han d'utilitzar llibres de text i quaderns d'exercicis electrònics.
• El professorat ha d'emplenar uns qüestionaris d'avaluació dels materials digitals.
• Els centres han de tenir espais amb ordinadors connectats a Internet on l'alumnat pugui fer els exercicis o consultar els llibres electrònics fora de l'horari escolar.

Fase 2: del gener a l'abril del 2010

Es preveu treballar amb 8 centres d'educació primària per estudiar com cal plantejar el projecte 1x1 en l'educació primària. Quatre d'aquestes escoles tenen encomanada la missió d'elaborar una guia de bones pràctiques, atès que ja han experimentat l'ús intensiu de l'ordinador a l'aula; les altres quatre escoles són les encarregades de posar-les en pràctica.

Fase 3: de l'abril al juny del 2010

S'han d'incorporar a la modalitat 1x1 aproximadament 11.500 alumnes més.

Fase 4: a partir del setembre del 2010

A l'inici del curs 2010-2011 el projecte eduCAT 1x1 s'ha d'estendre a tot l'alumnat de primer i segon d'ESO. Posteriorment, s'haurà d'ampliar als darrers cursos de primària.

Objectius finals del projecte

• Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball dels alumnes.
• Proporcionar la gratuïtat del llibre de text a Catalunya basada en la utilització del format digital i el model 1x1 (1 alumne - 1 ordinador).
• Subministrar la base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat”.
• Situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació.

La informació per als centres que volen participar en el projecte està disponible a l’adreça:

Informació

És important per al bon funcionament del projecte, la preparació de les infraestructures i la preparació dels docents.


Llibres de text electrònics

Els llibres electrònics del projecte eduCAT 1x1 són continguts en format digital que abracen la totalitat del currículum oficial de les matèries que tenen com a objecte i fan servir, en un grau raonable, la potència del mitjà digital (animacions, simulacions, vídeos, etc.) amb diversos objectius combinats: transmetre informació, desenvolupar habilitats, potenciar actituds, etc.

Estan integrats per mòduls o seccions més o menys equivalents als capítols d'un llibre de text convencional, inclouen una mena d'itinerari recomanat que enllaça els diferents mòduls i contenen recursos o referències a recursos d'Internet com a material complementari.

Inclouen també exercicis força automatitzats que faciliten tant l'autoavaluació com l'avaluació que du a terme el professorat.

Atès que és el centre qui tria els llibres de text electrònics que ha de comprar l'alumnat, el Departament d'Educació subvenciona la compra de les llicències d'ús dels llibres de text electrònics amb 30 euros per persona, el cost de referència del conjunt de llibres de totes les matèries d'un curs de l'ESO que han indicat algunes editorials.

No hay comentarios:

Publicar un comentario